Malaysia Tigers dalam zon bahaya

on Sunday 1 April 2012

KUDRAT Chong Wei amat ditagih skuad Malaysia Tigers bagi menghadapi Indonesia Garuda di Stadium Badminton Cheras, Kuala Lumpur malam ini.

SEDAR misi memburu slot final kejohanan badminton Piala Axiata 2012 agak tipis, skuad Malaysia Tigers dijangka mempertaruhkan barisan terkuat bagi menghadapi Indonesia Garuda pada aksi separuh akhir kedua di Stadium Badminton Cheras, Kuala Lumpur malam ini.

Terdahulu, skuad Malaysia Tigers tewas 1-2 kepada Indonesia Garuda pada pada aksi separuh akhir pertama di Britama Arena Sports Mall, Jakarta kelmarin.

Kekalahan itu menyaksikan Malaysia Tigers perlu meraih kemenangan mudah 3-0 bagi menjamin slot ke pentas final pada kejohanan yang julung-julung kali diadakan itu.


Bagi merealisasikan misi tersebut, jaguh negara, Datuk Lee Chong Wei dijangka mengetuai skuad Malaysia Tigers selepas pemain No. 1 dunia itu tidak beraksi pada peringkat kumpulan dan aksi separuh akhir pertama.

Biarpun status kecederaan bahu kanan yang dialami Chong Wei masih menimbulkan tanda tanya, jagoan negara itu sebelum ini telah menyatakan kesediaannya untuk memperkuatkan cabaran Malaysia Tigers.

Ketiadaan Chong Wei menyaksikan Malaysia Tigers sekadar muncul naib juara Kumpulan K selepas tewas 1-2 kepada Indonesia Rajawali pada aksi terakhir peringkat kumpulan.

Jurulatih perseorangan negara, Tey Seu Bock pernah memberitahu sebelum ini bahawa kehadiran Chong Wei pasti akan membuka peluang yang lebih luas buat Malaysia Tigers untuk menumpaskan Indonesia Garuda.

Bagaimanapun, Seu Bock juga risau sekiranya penampilan Chong Wei nanti akan menyebabkan jaguh negara itu mengalami kecederaan yang lebih teruk.

"Kita belum buat keputusan lagi siapa yang akan bermain malam esok (hari ini) tetapi peluang untuk mendapatkan khidmat Chong Wei masih 50-50.

"Kita tidak mahu kerana penampilan pada Piala Axiata ini akan menyebabkan Chong Wei terlepas ujian lebih besar iaitu Piala Thomas dan Sukan Olimpik di London.

"Meskipun hadiah yang ditawarkan lumayan tetapi pasukan negara tidak perlu mengambil risiko dengan menurunkan Chong Wei," kata Seu Bock ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Sementara itu, jurulatih beregu negara, Tan Kim Her juga tidak dapat memberikan kepastian sama ada gandingan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong dapat diturunkan malam ini.

"Sebelum ini, Tan ada memberitahu saya yang dia tidak sihat dan sakit-sakit badan, jadi saya perlu tunggu dan lihat dahulu esok (hari ini) jika dia sudah pulih.

"Jika mereka (Kien Keat-Boon Heong) tidak dapat beraksi, kami akan menggunakan khidmat Lim Kim Wah dan Goh V Shem sekali lagi," katanya semalam.

Juara kejohanan akan menerima hadiah wang tunai bernilai AS$400,000 (RM1.22 juta) dan naib juara pula AS$200,000 (RM612,400).

Pasukan yang tewas pada peringkat separuh akhir akan menerima wang tunai AS$100,000 (RM306,200), manakala empat pasukan yang tersingkir pada peringkat kumpulan bakal membawa pulang AS$50,000 (RM153,100). - Kosmo! Online
Ranking: 5

Perhatian!

farishishak.blogspot.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui ruangan komen di bawah mahupun komen melalui laman sosial facebook. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Artikel ini bermanfaat? Silakan SHARE. :)

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
Copyright © 2012 Realiti Fantasi | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO