Tiada arahan cukai perkhidmatan kepada pengguna telefon prabayar: SKMM

on Friday 16 March 2012

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) hari ini menjelaskan yang ia tidak pernah mengeluarkan sebarang memo kepada pembekal perkhidmatan selular mengarahkan mereka melaksanakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus ke atas pelanggan prabayar.

Pengawal selia telekomunikasi itu membuat penjelasan berkenaan berikutan laporan media mengenai nota Hong Leong Investment Bank Research berhubung
prospek industri telekomunikasi tempatan.

SKMM juga menyifatkan spekulasi itu sebagai mengelirukan.


HLIB Research memetik sumber industri sebagai berkata yang syarikat telekomunikasi mungkin akhirnya dibenarkan menyalurkan cukai perkhidmatan enam peratus kepada pelanggan prabayar lewat tahun ini.

Pengerusi SKMM, Datuk Mohamed Sharil Tarmizi yang menyifatkan laporan tersebut adalah spekulasi semata-mata berkata, "Tiada arahan telah dibuat mengenai isu ini".

"Perbincangan sedang dijalankan untuk mencari jalan penyelesaian terbaik agar pengguna akan terus menerima perkhidmatan komunikasi pada harga yang berpatutan," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Mohamed Sharil berkata, sebarang tindakan mengenainya akan mengambil kira kepentingan rakyat dan SKMM akan memastikan supaya rakyat tidak dibebankan.

HLIB Research juga membuat spekulasi yang pengenaan cukai perkhidmatan enam peratus serta insentif cukai jalur lebar yang dilaksanakan tahun lepas akan meningkatkan lagi pendapatan syarikat telekomunikasi dalam jangka panjang. - Bernama
Ranking: 5

Perhatian!

farishishak.blogspot.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui ruangan komen di bawah mahupun komen melalui laman sosial facebook. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Artikel ini bermanfaat? Silakan SHARE. :)

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
Copyright © 2012 Realiti Fantasi | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO