Button, Hamilton kekal rentak

on Sunday 25 March 2012

MCLAREN meneruskan rentak cemerlang dalam perlumbaan Formula Satu (F1) 2012.

Buat kali kedua berturut-turut, McLaren berjaya mendominasi dua petak hadapan pada sesi kelayakan.

Selepas bermula cemerlang di Melbourne minggu lalu, kedua- dua pemandu McLaren, Lewis Hamilton dan Jenson Button mencatat masa terpantas di Litar Sepang semalam.

Hamilton mengulangi pencapaian pada Grand Prix (GP) Austra- lia apabila mencatat masa 1 minit 36.219 saat pada sesi kelayakan ketiga (Q3), manakala Button ketinggalan 0.149.


Pemandu Britain tersebut yang gembira dengan kejayaan kedua itu mengakui, dia masih perlu berwaspada dengan cabaran daripada Mercedes dan Red Bull Racing pada perlumbaan hari ini.

“Saya turun pada sesi kelayakan masa ini tanpa sebarang tekanan tetapi lebih memberi tumpuan kepada konsistensi jentera di sini.

“Sangat penting untuk bermula di petak hadapan esok (hari ini) kerana saingan pasti sukar, ter- utamanya daripada Mercedes dan Red Bull. Kami akan buat sehabis baik untuk mencatat kejayaan kedua,” jelas Hamilton pada sidang media semalam.

Michael Schumacher pula mempamerkan aksi terbaiknya dalam kelayakan masa setakat ini dengan merekodkan masa ketiga terpantas buat Mercedes (1:36.- 391s), hanya 0.172s di belakang Hamilton.

“Sejujurnya, cukup bagus apabila memenangi petak ketiga pada perlumbaan esok. Hari ini saya gembira dengan prestasi jentera dan ia satu usaha yang baik dari- pada para jurutera kami.

“Saya harap konsistensi enjin ini akan berterusan pada saingan esok (hari ini). Sekiranya ia dapat bertahan, saya rasa situasi mungkin akan berubah esok,” kata Schumacher.

Mark Webber pula akan bermula di petak keempat buat Red Bull hari ini, mengatasi Kimi Raikkonen yang akan dikenakan penalti lima petak ke belakang kerana mengganti kotak gear jente- ranya.

Juara dunia 2010 dan 2011, Sebastian Vettel pula yang membuat keputusan untuk menggunakan tayar keras akan bermula di petak keenam buat Red Bull.

Buat kali kedua berturut-turut, pemandu Ferrari, Felipe Massa gagal mara ke sesi Q3 kerana ha- nya mampu mencatat masa ke-12 terpantas pada sesi Q2.

Seorang lagi pemandu Ferrari, Fernando Alonso yang juga juara dunia dua kali, bermula di petak kesembilan setelah mencatat masa 1:37.566s, 1.3 saat di belakang Hamilton. - Kosmo! Online
Ranking: 5

Perhatian!

farishishak.blogspot.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui ruangan komen di bawah mahupun komen melalui laman sosial facebook. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Artikel ini bermanfaat? Silakan SHARE. :)

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
Copyright © 2012 Realiti Fantasi | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO