Penentu 30 April

on Wednesday 28 March 2012

PERTEMBUNGAN dua kelab Manchester pada 30 April ini akan menentukan siapa akan menakluki gelaran Liga Perdana Inggeris, demikian menurut pemain tengah Manchester United, Ryan Giggs.

United mendahului City dengan tiga mata, berbaki lapan perlawanan selepas menang 1-0 ke atas Fulham, malam kelmarin. Bagaimanapun, City mempunyai perbezaan gol lebih besar dan akan menjadi tuan rumah apabila kedua-dua pasukan bertemu.

“Kami mempunyai pengalaman tetapi City memiliki semangat,” kata Giggs. “Jika kedua-dua kelab meneruskan rentak mereka, semua ini akan ditentukan menerusi perlawanan setempat.”


Kedua-dua pasukan bagaimanapun masih mempunyai dua perlawanan selepas pertembungan di Stadium Etihad.

Mengenai kariernya, Giggs berharap dapat bertahan lebih lama untuk penampilan ke-1,000 buat United. Bulan lalu, dia beraksi dalam perlawanan ke-900 untuk Red Devils menentang Norwich City dengan menjaringkan gol pada minit kecederaan.


Merenung kembali kariernya, kebanyakannya di posisi sayap kiri, pemain berusia 38 tahun itu menamakan bekas pertahanan Arsenal, Lee Dixon dan pemain Inter Milan, Javier Zanetti sebagai lawan yang paling sukar ditentangnya.

“Saya menentang Zanetti buat kali pertama pada perlawanan suku akhir Liga Juara-Juara 1999. Dia memegang posisi bek kanan manakala saya pula pemain sayap kiri.

“Kualitinya sebagai pemain menakjubkan kerana dia mempunyai kepantasan, tenaga, kepintaran dan skil. Saya menentangnya dalam dua lagi perlawanan lain dan dia adalah lawan paling sukar dan pemain paling sempurna.”

Bagaimanapun pemain Itali yang paling menarik perhatian Giggs adalah pemain Juventus, Alessandro Del Piero. Apabila Manchester United layak ke Liga Juara-Juara buat pertama kali sejak kelab Inggeris kembali dibenarkan bertanding di kejohanan Eropah, I Bianconeri adalah kelab paling berpengaruh di Eropah.

“Pasukan Juventus pada 1990 begitu hebat,” kata Giggs. “Del Piero adalah pemain Itali terbaik pernah saya temui. Umur kami sebaya dan saya mengikuti perkembangan sepanjang kariernya.

Mengenai Euro 2012, Giggs mungkin mengecewakan rakan sepasukannya apabila berkata dia tidak meletak harapan tinggi terhadap peluang England.

Rio Ferdinand, Ashley Young dan Wayne Rooney mungkin akan menjadi sebahagian skuad England manakala Phil Jones, Danny Welbeck, Tom Cleverley, Michael Carrick dan Chris Smalling turut berpeluang.

“Sepanyol dan Jerman adalah pasukan pilihan, diikuti Perancis, Itali dan Belanda,” kata Giggs. “Saya tidak lihat jika England boleh menang, mereka masih belum mempunyai jurulatih dan Rooney pula digantung dua perlawanan.”

Baru-baru ini, seluruh dunia heboh memperkatakan mengenai Lionel Messi sebagai pemain terbaik sepanjang zaman tetapi Giggs mengakui ada sesuatu yang hilang dari kabinet trofi pemain itu.

“Tidak syak lagi, dia adalah pemain terbaik dunia hari ini. Dia menjaringkan banyak gol, hampir setiap minggu dan bermain di tahap tertinggi.

“Bagaimanapun Diego Maradona dan Pele memenangi Piala Dunia buat Argentina dan Brazil. Bila Messi memenangi Piala Dunia untuk negaranya, barulah dia layak berada setaraf mereka.” - myMetro
Ranking: 5

Perhatian!

farishishak.blogspot.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui ruangan komen di bawah mahupun komen melalui laman sosial facebook. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Artikel ini bermanfaat? Silakan SHARE. :)

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
Copyright © 2012 Realiti Fantasi | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO